Yleisiä toimintaohjeita

Tilitoimistolle toimitettavat kirjanpitoaineistot

Pääsääntöisesti jokaisesta yrityksen kirjanpitoon liittyvästä maksutapahtumasta tarvitaan erillinen tosite. Tositteesta täytyy käydä ilmi loppusumma, alv-osuudet eriteltyinä ja selkeästi mitä kyseisellä tositteella on ostettu/myyty.

Muita yleisimpiä kirjanpitoon toimitettavia dokumentteja on:

  • Pankin tiliote
  • Yrityksen omat myyntiraportit (laskutuslistat, kassamyynnit)
  • Yrityksen osto- ja kululaskut

Muuta huomioitavaa tositteista

Kaikkien tositteiden tulee liittyä yritystoimintaan ja asiakas on vastuussa tositteiden aiheellisuudesta.
Ostokuittiin/Laskuun on hyvä kirjoittaa miten osto liittyy yritystoimintaan jos kuitti on tiedoiltaan puutteellinen (esim. sisustustarvike, edustuskulu, palaveri).

Jos lasku on maksettu maksumuistutuksella, olisi hyvä liittää mukaan myös alkuperäinen lasku. Usein maksumuistutukset ovat tiedoiltaan puutteelliset.
Jos ostoa ei ole maksettu yhtiön pankkitililtä tai käteiskassasta on siihen hyvä merkitä mistä kulu on maksettu.

Toimitustapa ja -aikataulu

Kirjanpitoaineisto tulee pääsääntöisesti toimittaa kuukausittain tilitoimistolle, ellei toimitusaikataulua ole muuksi sovittu. Verottajan asettama takaraja ALV- ja palkkailmoitusten suhteen on 1 kuukausi ja 12 päivää kohdekuukauden päättymisestä (esim. Heinäkuun ilmoitus pitää olla verottajalla 12.9 ja kyseiset maksut pitää olla maksettuna saman päivänä).

Toivomme, että aineisto toimitetaan mahdollisimman pian kuukauden päättymisestä, jotta ehdimme tehdä kirjanpidon sekä jättämään kk-ilmoitukset verottajalle ajallaan. Hyvä tapa on tuoda aineisto n. kaksi viikkoa kuukauden päättymisestä, jolloin esim. pankin tiliotteet ovat varmuudella saapuneet.